Formula 1 Teknik Sözlüğü
Dünyanın en popüler motor sporları yarışlarından birisi olan Formula 1’in bazı terimleri uzun süredir yarış izleyenler tarafından dahi bilinmiyor. Özellikle yeni izlemeye başlayanların zorlandığı ve genel olarak çoğu kişinin yarışlar sırasında duyduğu ama bazılarını tam olarak bilemediği teknik terimleri aşağıda açıklamaya çalıştık.

- Aerodinamik: Genel anlamda hareketli bir tasarım objesinin çevresini saran hava ile olan ilişkisini ifade eder. Formula 1 özelinde ise aerodinamik dendiğinde aracın çevresindeki hava akışının optimal düzeyde oluşmasının sağlandığı ve böylelikle yol tutuş ve güç aktarımının maksimize edildiği tasarım detayları akla gelmelidir.
- Apex (Apeks): Virajların ideal merkez noktasını ifade eder. Hız kaybının minimum olduğu ve merkezkaç kuvveti ile optimum ilişki tesis edildiği yol çizgisidir. Pilotlar virajlarda avantaj sağlamak için bu noktayı kullanmayı ister.
- Blokaj: İdeal fren noktasını kaçıran veya ani ortaya çıkan tehlikelerde pilotların yavaşlamak için sert fren yapması durumunda tekerleklerin kilitlenerek kaymanın başladığı durum blokaj kelimesi ile ifade edilir.
- Çakıl Havuzu: Pist kenarında konumlandırılan ve araçların pistten çıkması durumunda bariyerlere çarpmadan önce yavaşlamasını sağlayan güvenlik alanı.
- Downforce: Yere basma kuvveti olarak Türkçe ifade edilebilecek olan bu terim araç ileri doğru giderken aerodinamik etkiler nedeniyle yere doğru uygulanan kuvveti tanımlar. Araçların çekiş gücü ve yol tutuşu bakımından önemlidir.
- DRS: Drag Reduction System kelimelerinin kısaltması olan ve sürüklenmeyi azaltıcı sistem olarak Türkçe ifade edilebilen bu sistem, araçların arka kanadındaki parçanın açılarak yere basma kuvvetinin azalmasını sağlar. Bu sayede araç ekstra hız kazanabilir. Öndeki araç ile mesafenin 1 saniye ve altında olduğu durumlarda kullanılabilir.
- ERS: Energy Recovery System ya da Türkçe ifadesi ile Enerji Geri Kazanım Sistemi araçların ortaya çıkardığı ısı enerjisini ve kinetik enerjiyi geri kazanmak ve bu şekilde ilave hız elde etmek mantığına dayanır.
- Kokpit: Pilotların otomobil içinde bulunduğu bölümdür. Çıkarılabilir özellikte koltuğa sahiptir ve koltuk her pilot için özel kalıp ile yapılır. Kokpitteki pilot sadece el, ayak ve kaskını hareket ettirme imkanına sahiptir.
- G Force: Yüksek hızlarla girilen virajlarda yerçekimi kuvveti ile mücadele edilmesini sağlayan güçtür. Özellikle pilotların baş ve boyun bölgelerine çok fazla güç binmesine neden olur.
- Formasyon Turu: Yarış öncesi pistte atılan bir turluk ısınma hareketi olarak nitelenebilecek aktivite. Lastik ısıtmak olarak da adlandırılır.
- Grid: Sıralama turu sonuçlarına göre araçların yarışa başlayacakları ve önceden belirlenmiş alan.
- Güvenlik Aracı: Yarış sırasında yaşanan kaza veya başka bir problem nedeniyle piste giren ve araçların yavaş bir şekilde takip etmek zorunda oldukları organizasyona ait otomobil.
- Hava Koridoru: Hava sürtünmesini azaltmak ve ekstra hız kazanmak amacıyla sürücülerin öndeki otomobile olabildiğince yaklaşması ile elde edilen avantajlı durum. Slipstream olarak da adlandırılır.
- Halo: Pilotları yabancı cisimlere karşı koruma maksadıyla kokpit üzerine eklenmiş özel alaşımdan mamul unsur.
- Kerb: Virajların iç ve dış kısımlarına yerleştirilen, pilotların yavaşlamasını ve pist sınırları içerisinde kalmasını amaçlayan tümsek kısım.
- Parc Ferme: Sıralama turu ve yarış seansları sonrasında araçları koruma altına alan ve takım elemanları dahil araçlara erişimi engelleyen kapalı park kuralı.
- Şikan: Pistlerin fazla düz ve hıza uygun kesimlerinde araçların hızını kesmek amacıyla yerleştirilmiş, birbirini takip eden virajlara şikan adı verilir. Şikanların pist güvenliği bakımından üstlendiği fonksiyonlar da vardır.
- Şasi: Gündelik hayatta da kullanılan şasi sözcüğü aracın lastik, süspansiyon, motor gibi unsurlarının üzerine yerleştirildiği ana gövdedir. Araçların hafif ve dayanıklı olması için şasi yapımında son yıllarda monokok kompozit karbon malzeme kullanılmaktadır.
- Padok: Takımların tüm unsurlarını kapsayan ve barındıran konaklama ve kamp alanı.
- Pit Stop: Formula 1 yarışlarında araçların lastik değiştirme gibi çeşitli maksatlarla takım garajlarına yaptığı kısa süreli ziyaret pit stop olarak adlandırılır.
- Pole Position: Pol pozisyon olarak da bilinen ve yarışa ilk sırada başlamayı ifade eden teknik terim. Sıralama turlarında en iyi zamanı elde ederek birinci sırada yarışa başlamaya hak kazanmak şeklinde ifade etmek de mümkündür.
- Sektör: Formula 1 yarışlarında pilotların ve araçların performansını zaman cinsinden daha iyi ve verimli takip edebilmek için belirlenen pistin üçte birlik bölümü sektör olarak tanımlanır.
- Spin: Araçların merkezkaç kuvveti etkisi altında kendi ekseni etrafında dönmesi durumu. Özellikle diğer araçlara temas durumlarında veya virajlara uygun şekilde girilmemesiyle ortaya çıkan istenmeyen bir durumdur.
- Spoiler: Araçların arkasına takılan ve yere basma kuvvetini (downforce) arttıran parça.
- Tork (Torque): Temel olarak döndürme kuvveti olarak bilinir. Formula 1 yarışlarında ve otomobil dünyasındaki karşılığı motorun döndürme kuvvetinin yüksekliği ile elde edilen ani güç aktarımı ve hızlanma kabiliyeti olarak ifade edilebilir.
- Understeer: Araçların arka kısmında öne göre daha yüksek basma kuvveti ve tutunma olması halidir. İleri seviyede olması halinde alta giren havanın da yardımı ile direksiyon hakimiyeti güçleşir ve devamında aracın ön tarafı yerden kesilebilir.
Formula 1 Takımlarının Motor Bilgileri
Formula 1 motorları, araçların performansına etkisi nedeniyle sürekli gelişim halinde. Motor üreticisi konundaki çoğu takım, genelde sezon devam ederken bir sonraki yıl daha iyi sonuçlar almak için yeni versiyon üzerinde çalışmaya başlıyor. Sizler için hazırladığımız bu rehberde F1 motorlarının dünden bugüne gelişimi, 2023 sezonu özelinde Formula 1 takımlarının motor bilgileri özellikleri konusunda tüm detayları bulabilirsiniz.
Formula 1 Motorlarının Tarihi
Güç ünitesi ya da daha geleneksel adıyla motor, yüksek performans beklentileri doğrultusunda Formula 1 tarihi boyunca sürekli değişim geçirdi. Dolayısıyla F1 motorlarının geçirdiği değişimi anlamak için belirli dönemlere odaklanmakta fayda var.
1950-1953
İlk F1 araçları, 1.5 litrelik süper şarjlı (kompresörlü) motorlarla üretildi. Hatta bu dönemde BRM tarafından V16 motor kullanıldı. Bu dönemin son bir yılında F2 düzenlemelerine geçiş yapılarak araçlarda 2.0 litre motor kullanımına izin verildi.
1954-1960
Bu dönemde 750 cc ile sınırlandırılmış süper şarjlı 2.5 litrelik motorlara geçiş yapıldı. Ancak takımlar bu değişime pek de sıcak bakmadı. Takvimler 1957’yi gösterdiğinde devrim niteliğindeki ortadan ve arkadan motorlu araçlar pistlerde boy göstermeye başladı.
1961-1965
Araçlarda 1.5 litrelik motor kullanımına geri dönüldü. Tabii bu değişimle birlikte performansta azalma gözlemlenince ilerleyen yıllarda motor gücünde %50’lik artışa izin verildi.
1966-1986
Bu dönemin başında araçlarda büyük hacimli motor kullanılması FIA’yı harekete geçirdi. Yapılan düzenleme ile takımlara 3.0 litre atmosferik ve 1.5 litre sıkıştırılmış motor arasında seçim hakkı tanındı. 1967’de Cosworth’ün ürettiği DFV motoru, düşük bütçeli takımların F1’e katılımını kolaylaştırırken araçlar 1350 beygir seviyesine ulaştı.
1987-1988
Motor gelişimi açısından en kısa dönem olarak anılan bu yıllar arasında V8 motora yönelim arttı.
1989-1994
1989’da turbo şarj kullanımı yasaklandı. 3.5 litrelik Honda motorları altın çağını yaşarken ilerleyen yıllarda bayrağı Renault devraldı.

1995-2005
kadar çıkıldı. Dönemin genelinde Renault, son yıllarında ise önce Mercedes ve hemen ardından Ferrari öne çıkan motor üreticileri oldu.
2006-2013
Bu dönemde 95 kilogram ağırlığa sahip, maksimum 2.4 litre kapasiteli V8 motorlar kullanıldı. Cosworth ve Honda motorları 20 bin RPM sınırını aştı. Ancak daha sonra kural değişikliği ile 19 bin RPM sınırlandırması uygulanmaya başlandı. Motor güçleri %20 azaltılırken 2009’da KERS, 2011’de ise DRS tanıtıldı.
2014-2021
Halen devam etmekte olan turbo hibrit çağı başladı. Takımlar V6 turbo şarjlı seçeneğe yönelirken değişen motor sesi epey tartışma yarattı. Ayrıca KERS yerini ERS’ye bıraktı.
2022-
Günümüzde 1.6 litrelik V6 motorların kullanımı sürüyor. Yeni motor üreticilerini şampiyonaya çekmek içinse daha fazla gücü daha az maliyetle sağlayacak seçenekleri üzerinde çalışmalar yapılıyor.

Formula 1 Motorlarının Özellikleri
Formula 1 araçlarında, entegre turbo beslemeli 1.6 litrelik V6 hibrit motor kullanılıyor. İçten yanmalı F1 motoru, diğer türdeşleri ile karşılaştırıldığında küçük boyutu ile dikkat çekiyor. Üstelik 15 bin RPM devir limiti bulunuyor. Bu duruma rağmen direkt yakıt enjeksiyon sistemi, ve turbo besleme sayesinde bir motordan 600 beygir civarında güç üretilebiliyor.
Formula 1 motorlarını özel kılan etkenlerin başında ERS (Energy Recovery System – Enerji Geri Kazanım Sistemi) isimli parça geliyor. Aracın ekstradan 160 beygir gücü kazanmasını sağlayan ERS, iki ana bileşenden oluşuyor. Bu bileşenlerden biri olan MGU-K (Motor Generator Unit–Kinetic / Kinetik Enerji Geri Kazanım Ünitesi), frenleme esnasında ortaya çıkan enerjiyi krank mili aracılığıyla otomobile geri kazandırıyor.
ERS sisteminin diğer bileşeni ise MGU-H (Motor Generator Unit-Heat / Isıl Enerji Geri Kazanım Ünitesi) adını taşıyor. Bu ünite, turbo gecikmesi (turbo lag) olarak adlandırılan sorunun yaşanmasını engelliyor. Ünite, egzozdan atılan sıcak gazın enerjiye dönüşmesini sağlıyor. Elde edilen enerjinin aktarımı, turboşarj üzerinden otomatik olarak gerçekleşiyor.

Formula 1 Motor Üreticileri
Formula 1 Dünya Şampiyonası kapsamındaki yarışlarda boy göstermek isteyen takımların motorlarını ya kendileri üretmeleri ya da bir tedarikçiden edinmeleri gerekiyor. Yakın zamana kadar Honda’nın da aralarında bulunduğu birçok marka Formula 1’de motor tedarikçisi konumundaydı. Günümüzde ise yalnızca 4 marka motor üretmeye devam ediyor. Bu markalar; Ferrari, Renault, Mercedes ve Red Bull Powertrains olarak sıralanıyor.
Formula 1 Takımlarının Kullandığı Motorlar
Formula 1 takımlarının kullandığı motorlarla ilgili detayları aşağıdaki tabloda bulabilirsiniz.
| Takım | Motor Üreticisi | Motor |
| Red Bull Racing | Red Bull Powertrains / Honda | 1.6 V6 Turbo Hibrit |
| Ferrari | Ferrari | |
| Mercedes-AMG | Mercedes | |
| Alpine | Renault | |
| McLaren | Mercedes | |
| Alfa Romeo | Ferrari | |
| Aston Martin | Mercedes | |
| Haas | Ferrari | |
| AlphaTauri | Red Bull Powertrains / Honda | |
| Williams | Mercedes |
Formula 1’deki Motor Kuralları
Formula 1’de takımların ve pilotların uymaları gereken motor kuralları bulunuyor. Bu kurallar arasından yarışlarda en fazla dikkat edilenleri şu şekilde sıralanıyor:
- Her pilot yarış öncesinde belirli sayıda motor parçası değiştirme hakkına sahip. Turboşarj, MGU-H, MGU-K, ICE için 3; enerji depolama ünitesi, araç kontrolüne dair elektronik parçalar için 2 ve egzoz sistemi için 8 değişim hakkı bulunuyor.
- Motor parçası değişim hakkı ilk defa aşıldığında yarışa 10 sıra geriden başlama cezası veriliyor. İkinci kez aşım söz konusu olursa sürücü ekstra 5 sıra daha kaybediyor. Verilen ceza toplamda 15 sırayı aşarsa araç yarışa son sıradan başlıyor.
- Pilotlar, yarış içerisinde direksiyon üzerindeki kontroller aracılığıyla güç ünitesi ayarlarını ve ERS enerji üretim değerini değiştirebiliyor. Bu değişikliklere her araçta aynısının kullanılması zorunlu tutulan Standart Elektronik Kontrol Ünitesi (SECU) vasıtasıyla izin veriliyor.
- Güvenlik gerekçesi ile her araçta ERS durumunu gösteren ışıkların bulunması gerekiyor. Bu ışıklar, araç pit alanında ya da pist üzerinde durduğunda mevcut duruma göre yeşil ya da kırmızı renkte yanıyor.
- Takımların, 2026 yılına kadar belirli parçalar haricinde güç ünitesi ile ilgili geliştirme çalışmaları yapmaları FIA tarafından yasaklanmış durumda.
Formula 1 Motoru Nasıl Çalışır?
Formula 1 motorlarını oluşturan parçaların arasındaki boşluklar, standart türdeşlerindekilere göre çok daha az. Tasarımdaki bu farklılıktan dolayı motor parçaları minimum sıcaklığa ulaşmadan hareket edemiyor. Parçaların hareket edebilmesi için motorun öncelikle ısıtılması gerekiyor. Yani marş motoru bulunmayan Formula 1 otomobillerinde krank mili bir süre özel araçlar yardımıyla dışarıdan çevriliyor.
Motor çalıştırıldıktan sonra doğrudan püskürtme sistemi vasıtasıyla hava ve yakıt karşımı kısa boyutlu pistonların bulunduğu ateşleme odasına aktarılıyor. Böylece araç, kısa sürede ideal devir seviyesine (ortalama 12 bin RPM) çıkabiliyor. Araçlar, ortalama 305 kilometrenin kat edildiği standart bir yarış gününde 110 litre civarında yakıt harcıyor. Motorlardan maksimum performans alınabilmesi için 98-102 oktan kurşunsuz benzin ve biyoyakıt karışımı kullanılıyor.
Formula 1 Şampiyonları
Formula 1, tüm dünyada ilgiyle takip edilen motor sporları etkinliklerinin başına geliyor. Doğal olarak şampiyonları da adeta birer ikon olarak nitelendiriliyor. Formula 1’de şampiyonluk sevinci yaşayan pilotlar kimlerdir sorusunun cevabını merak ediyorsanız, hazırladığımız içeriğin devamına göz atabilirsiniz. Hatta yalnızca şampiyon unvanını almayıp bazı kategorilerde ilk olmayı başarmış isimler hakkında da bilgi dağarcığınız genişletebilirsiniz.

Geçmişten Bugüne F1 Şampiyonları
Formula 1 Dünya Şampiyonası’nın düzenlenmeye başladığı 1950 yılından günümüze kadarki süreçte sezonu zirvede bitirme başarısı gösteren 34 pilot bulunuyor. Bu pilotların kimler olduğunu öğrenmek için aşağıdaki tabloya göz atabilirsiniz


| Pilot | Şampiyonluk Sayısı | Şampiyon Olduğu Takım | Şampiyon Olduğu Yıllar |
| Michael Schumacher | 7 | Benetton (2), Ferrari (5) | 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 |
| Lewis Hamilton | Mercedes | 2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020 | |
| Juan Manuel Fangio | 5 | Alfa Romeo, Maserati, Mercedes (2), Ferrari | 1951, 1954, 1955, 1956, 1957 |
| Alain Prost | 4 | McLaren (3), Williams Renault | 1985, 1986, 1989, 1993 |
| Sebastian Vettel | Red Bull | 2010, 2011, 2012, 2013 | |
| Jack Brabham | 3 | Cooper (2), Brabham | 1959, 1960, 1966 |
| Jackie Stewart | Matra, Tyrrell (2) | 1969, 1971, 1973 | |
| Niki Lauda | Ferrari (2), McLaren | 1975, 1977, 1984 | |
| Nelson Piquet | Brabham (2), Williams | 1981, 1983, 1987 | |
| Ayrton Senna | McLaren | 1988, 1990, 1991 | |
| Alberto Ascari | 2 | Ferrari | 1952, 1953 |
| Graham Hill | British Racing Motors, Lotus | 1962, 1968 | |
| Jim Clark | Lotus | 1963, 1965 | |
| Emerson Fitipaldi | Lotus, McLaren | 1972, 1974 | |
| Mika Hakkinen | McLaren Mercedes | 1998, 1999 | |
| Fernando Alonso | Renault | 2005, 2006 | |
| Max Verstappen | Red Bull | 2021, 2022 | |
| Giuseppe Farina | 1 | Alfa Romeo | 1950 |
| Mike Hawthorn | Ferrari | 1958 | |
| Phil Hill | Ferrari | 1961 | |
| John Surtees | Ferrari | 1964 | |
| Denny Hulme | Brabham | 1967 | |
| Jochen Rindt | Lotus | 1970 | |
| James Hunt | McLaren | 1976 | |
| Mario Andretti | Lotus | 1978 | |
| Jody Scheckter | Ferrari | 1979 | |
| Alan Jones | Williams | 1980 | |
| Keke Rosberg | Williams | 1982 | |
| Nigel Mansell | Williams | 1992 | |
| Damon Hill | Williams | 1996 | |
| Jackques Villeneuve | Williams | 1997 | |
| Kimi Raikkonen | Ferrari | 2007 | |
| Jenson Button | Brawn | 2009 | |
| Nico Rosberg | Mercedes | 2016 |
Formula 1 Şampiyonları ile İlgili Ekstra Bilgiler
- İtalyan pilot Giuseppe Farina, şampiyonanın ilk kez düzenlendiği 1950’de sezonu birincilik koltuğunda bitiren isim olarak adını Formula 1 tarihine altın harflerle yazdırdı.
- Michael Schumacher ve Lewis Hamilton, yedişer şampiyonluk ile Formula 1’in zirvesinde yer alıyor.
- Michael Schumacher ayrıca üst üste en çok şampiyonluk kazanan isim konumunda da yer alıyor. Alman F1 efsanesi, Ferrari ile 2000-2004 yılları arasında 5 şampiyonluk kazandı.
- Sebastian Vettel, 23 yıl 134 gün ile sürücüler klasmanında şampiyon olan en genç pilot unvanını elinde bulunduruyor. Alman pilot bu unvanı 2010 yılında kazandı.
- Formula 1’in en yaşlı şampiyonu kategorisinde ise Juan Manuel Fangio ilk sırada yer alıyor. Fangio, bu unvanı 1957 yılında 46 yıl 41 gün ile kazandı.
- Ferrari, 15 sürücüler şampiyonluğu ile Formula 1 tarihinin en başarılı takımı unvanın elinde bulunduruyor.
Formula 1’in Efsane Pilotları
Formula 1 tarihinde efsane olarak anılan pilotlar dendiğinde ilk akla gelen 10 isim şu şekilde sıralanabilir.
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton için gelmiş geçmiş en başarılı Formula 1 pilotu denmesi gayet yerinde bir ifade. İngiliz pilot gokart ile başladığı başarı dolu kariyerini Formula 1’de de sürdürür. İlk defa Avustralya Grand Prix’sinde McLaren adına piste çıkan ve Kimi Raikonen’e sadece 1 puan ile kaybeden Hamilton sonraki senenin şampiyonu olmayı başardı. 103 defa pol pozisyon alan ve 103 defa yarış kazanan efsane pilot 7 defa şampiyon olan ikinci büyük sporcu olarak tarihe geçmiş durumda.
- İlk şampiyonluk: 2008
- Son şampiyonluk: 2020
- İlk katıldığı yarış: Avustralya Grand Prix / 2007
- Toplam şampiyonluk: 7

Michael Schumacher
Formula 1 dendiğinde ilk akla gelen sporculardan olan ünlü Alman pilot Michael Schumacher doğuştan gelen sürüş yeteneği ile yarış dünyasına sıra dışı bir başlangıç yapar. Bertrand Gachot bir taksi sürücüsüne saldırır ve 2 ay hapis cezası alır. Bunun üzerine Eddie Jordan Schumacher’e şans vermeye karar verir. 1991 Belçika Grand Prix’sinde ilk kez bu şekilde pistlere adım atan ünlü pilot 2000-2004 arasında beş kez üst üste olmak üzere toplamda 7 defa şampiyon olarak efsane olmayı başarır.
- İlk şampiyonluk: 1994
- Son şampiyonluk: 2004
- İlk katıldığı yarış: Belçika Grand Prix / 1994
- Toplam şampiyonluk: 7

Sebastian Vettel
Formula 1 efsaneleri arasına giren bir başka Alman da Sebastian Vettel. 8 yaşında gokart ile yarışlara adım atan ve hemen 3 yıl sonra 11 yaşında ilen Red Bull Junior Team ile yolu kesişen Vettel, 2007 yılında ABD Grand Prix’sinde Torro Rosso takımı ile Formula 1 pistine adım atar. İtalya Grand Prix’sinde ıslak pistte muhteşem bir pol pozisyon zaferi elde eder ve bu sayede tarihin en genç yaşta bu unvanı elde eden sporcusu olur. Başarısını bununla sınırlı tutmayan Sebastian Vettel 2010, 2011, 2012 ve 2013 yıllarında arka arkaya 4 yıl Formula 1 şampiyonu olur.
- İlk şampiyonluk: 2010
- Son şampiyonluk: 2013
- İlk katıldığı yarış: ABD Grand Prix / 2007
- Toplam şampiyonluk: 4

Alain Prost
Dört dünya şampiyonluğu ve kazandığı 50’den fazla yarış ile Formula 1 efsanelerinden birisi de Alain Prost’tur. Kariyeri kazandığı başarılar kadar kıl payı kaybettiği şampiyonluklarla ve bıçak sırtı mücadelelerle doludur.
- İlk şampiyonluk: 1985
- Son şampiyonluk: 1993
- İlk katıldığı yarış: Arjantin Grand Prix / 1980
- Toplam şampiyonluk: 4
Ayrton Senna
Kimilerine göre o vahim kaza olmasa gelmiş geçmiş en büyük Formula 1 pilotu Ayrton Senna olacaktı. Tartışılmaz bir yeteneği olan Brezilyalı ünlü pilot 13 yaşında gokart ile pistlere adım atar. Motor sporlarında başarı çizgisini en üst seviyeye ulaştırmak isteyen Senna İngiltere’ye taşınır. 1994 yılında San Marino Grand Prix’sindeki elim kazada hayatını kaybedene kadar 3 kez Formula 1 şampiyonu olur.
- İlk şampiyonluk: 1988
- Son şampiyonluk: 1991
- İlk katıldığı yarış: Brezilya Grand Prix / 1984
- Toplam şampiyonluk: 3
Fernando Alonso
Gokart ile başlayan yarış hayatı 2001 Avusturya Grand Prix’sine katılmasıyla aniden ivmelenen Fernando Alonso ertesi yıl Minardi takımından Renault takımına geçer ve 2005-2006 yıllarında Formula 1 şampiyonu olmayı başarır. Bu başarıya ait bir başka apoleti ise en genç şampiyon olmasıdır.
- İlk şampiyonluk: 2005
- Son şampiyonluk: 2006
- İlk katıldığı yarış: Avusturya Grand Prix /2001
- Toplam şampiyonluk: 2
Jackie Stewart
Uçan İskoç lakaplı Jackie Stewart ilk kez Güney Afrika Grand Prix’sinde Formula 1 pistine çıktığında takvim yaprakları 1965 yılını gösteriyordu. Bir çaylak olmasına rağmen ilk yıl İtalya Grand Prix’sini kazandı ve sezonu 3. sırada tamamlamayı başardı.
- İlk şampiyonluk: 1969
- Son şampiyonluk: 1973
- İlk katıldığı yarış: Güney Afrika Grand Prix /1965
- Toplam şampiyonluk: 3
Jim Clark
Tam adı Scot Jim Clark olan ünlü sporcu yaşadığı dönemin en ünlü pilotlarından birisiydi. İlk kez 1960 Hollanda Grand Prix’sinde pistlere çıkmış ve 2 kez Formula 1 şampiyonu olmuştur. Şampiyon olduğu 1963 yılında katıldığı 10 yarışın 7’sini kazanmayı başarmış ve bu rekor uzun süre kırılamamıştır.
- İlk şampiyonluk: 1963
- Son şampiyonluk: 1965
- İlk katıldığı yarış: Hollanda Grand Prix /1960
- Toplam şampiyonluk: 2
Niki Lauda
Formula 1 tarihinin en ilginç simalarında birisi olan Niki Lauda son derece varlıklı bir ailenin oğlu olarak yarış dünyasına adım atar. Ancak ailesi başlangıçta destek olmak bir yana bu fikrin karşısında yer alır. Buna rağmen yılmayan ve yeteneğini gösterme fırsatı yakalayan Niki Lauda kazandığı 3 şampiyonluk ile Formula 1 tarihinin efsaneleri arasına girmeyi başarır.
- İlk şampiyonluk: 1975
- Son şampiyonluk: 1984
- İlk katıldığı yarış: Avusturya Grand Prix /1971
- Toplam şampiyonluk: 3
Max Verstappen
Son şampiyon yani 2022 yılı şampiyonu olan Max Verstappen hakkında efsane diyebilmek için henüz çok erken. Ancak eski bir Formula 1 pilotunun oğlu olarak pistlere aşinalığı ve henüz 24 yaşında 8 yıllık Formula deneyimi onu muhtemel efsane statüsüne taşıyabilir gibi görünüyor. 2016’da sezon ortasında ilk kez katıldığı yarış olan İspanya Grand Prix’sini en genç yarış kazanan pilot unvanını egale ederek kazanması müthiş bir kariyer başlangıcı anlamına gelir.
- İlk şampiyonluk: 2021
- Son şampiyonluk: 2022
- İlk katıldığı yarış: İspanya Grand Prix /2016
- Toplam şampiyonluk: 2
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder