Otomobiller Hakkında Teknik Bilgiler

 

Araçların Lastik Ömrü Ne Kadardır? Lastikler Ne Zaman Değiştirilmelidir?

Lastik ömrü ne kadardır sorusunun cevabı “mümkün olduğunca uzun” olsun istiyorsanız bakım konusunda özenli olmanız gerekir. Bakım konusunda tüm detayları öğrenmek için tıklayınız!

Bir araç için lastik, verimli sürüş deneyimi için çok önemlidir. Lastikler hem güvenli hem de keyifli sürüş keyfi için özenle seçilmeli ve uygun zamanda değişim yapılmalıdır. Lastik ömrü ne kadardır, ürün ömrü hangi faktörlere göre değişir, lastik değişimi ne zaman yapılmalıdır gibi sorular aklınızı meşgul ediyorsa, gelin detaylı bilgilere hızlıca bir göz atalım.  

Araç Lastik Ömrü Süresi Ne Kadardır?

Herhangi bir lastiğin kullanım süresi, ortalama olarak bilinse de lastiğin değişim zamanı aracın kullanıldığı yerlere, kullanım sıklığına ve sürücünün sürüş tarzına göre değişebilir. 

Yasal olarak lastikte diş derinliği 1,6 mm’dir. Bu sayının altına düşüldüğünde lastiklerin değişmesi gerekir. Güvenli sürüş için 3mm ve üstünde diş derinliği önerilir. Düzenli bakımı yapılan araçlarda lastikler de kontrol edileceği için değişim zamanını belirlemek kolaylaşır. 


Lastiğin Ömrünü Neler Değiştirir?

Lastik ömrü kaç yıl olur gibi bir sorunun net bir cevabı yoktur, çünkü eskime ve aşınma durumu birçok sebebe göre değişkenlik gösterebilir. 

Araç lastik ömrü değişimini etkileyen faktörler şöyle sıralanabilir:

1. Aşınma: Lastiklerin kullanıma bağlı aşınması normal bir durumdur. Lastiğin çevresindeki desenlerdeki derinlik, 1,6 mm’nin altına düştüğünde değişim zamanı gelmiş demektir. 

2. Hasar: Lastik değişimini yeni yapmış olsanız bile herhangi bir kazada ortaya çıkan hasar nedeniyle tekrar değişim gerekebilir. Çatlak, sıyrık ve delik oluşumu, aracın sağlıklı şekilde kullanılmasını engeller.

3. Üretim Tarihi: Aracınızı sakin şekilde ve genellikle iyi yollarda kullansanız da her üründe olduğu gibi lastiklerin de bir son kullanma tarihi vardır. Lastiklerin ömrü ortalama olarak 5-10 yıl arasında değişir.  

4. Hava Sıcaklığı: Sıcak hava lastiğin ömrünü kısaltan bir etkendir. Sıcak havalarda lastikler daha kolay aşınmaya meyilli olurlar. 

5. Kullanım Süresi: Çoğu üründe olduğu gibi bir lastiği de ne kadar çok kullanırsanız o kadar çabuk eskir. Bu yüzden lastik ömrünün yıl bazında net şekilde bilinmesi mümkün değildir. 

6. Malzeme Kalitesi: Farklı markaların lastiklerinin ömrü de farklı olur. Burada en büyük etken kullanılan malzemenin kalitesidir. 

7. Yük Miktarı: Aracınızla çok fazla yük taşıdığınızda lastiklere de o kadar çok yük biner. Aracın kapasitesini zorlayacak derecede yük taşırsanız lastik ömrünü de ciddi derecede kısaltırsınız. 

8. Bakım Rutini: İyi şişirme, rotasyon yapma ve dengeleme gibi işlemleri lastiklerin verimli kullanımı için önemlidir. 

Araç Lastik Bakımı Nasıl Yapılmalıdır?

Lastik ömrü ne kadardır sorusunun cevabı “mümkün olduğunca uzun” olsun istiyorsanız bakım konusunda özenli olmanız gerekir. 

Bakım sürecinde dikkat edilmesi gereken hususlar şöyle sıralanabilir:

  • Basınç Kontrolü
  • Rotasyon (Arka ve ön lastiklerin yerinin değişimi)
  • Ön Düzen Ayarı ve Balans Ayarı
  • Mevsimsel Lastik Değişimi

Lastik Seçimi Nasıl Yapılır?

Seçim aşamasında birçok farklı alternatif arasından hangisine karar vereceğiniz konusunda zorlanıyor olabilirsiniz. Birkaç konuda dikkatli olmanız, en doğru opsiyona yönelmenizi kolaylaştıracaktır. 

Araç Tipinize Göre Seçim Yapmak: Suv araçların yük kapasitesi de yüksek olduğundan daha güçlü lastikler gerekirken klasik 4 kapılı bir otomobil için daha ortalama lastikler yeterli olur. Araç tipine göre lastik seçmek hem ekonomik açıdan hem de iyi bir sürüş deneyimi için önemlidir.  

Desene Dikkat Etmek: Desen konusu aslında mevsimsel olarak doğru lastiği seçmekle ilgilidir. Lastiklerdeki desenler yol tutuşu ile bağlantılıdır. Kış ve yaz lastiklerinde desenler farklı olur. 

Hız Endeksine Bakmak: Hız endeksi değeri, lastiğin maksimum hızda kullanılabileceği değerini gösterir. Aracınızın kapasitesine göre hız endeksi değerini seçmek uygun olur. 

Araç lastikleri özellikle ikinci el araç alırken dikkat edilmesi gereken konulardan biridir. Örneğin; lastikler yeni değişmişse bu satışın kolay olması adına ve tabii ki alıcı için de avantajlı bir durumdur.


Adım Adım Dizel Motor Çalışma Prensibi

Dizel motorlu araçlar hangi prensibe göre çalışır? Dizel motor bileşenleri nelerdir? Motorda yanma hangi aşamada gerçekleşir? Dizel motorlu araçların çalışma prensibine dair tüm sorularınızın cevapları için tıklayınız!

Arabalarda kullanılan yakıta halk arasında dizel deniyor olsa da asıl ismi motorindir. Dizel yakıt yani motorinle çalışan motorlar da dizel motorlar olarak adlandırılırlar. Dizel yakıt, ham petrolün ortalama olarak 200-300 derece aralığında damıtılmasıyla elde edilir. Dizel yakıtı tercih eden motorlu kara taşıtları arasında otomobiller, otobüsler ve kamyonlar sayılabilir. 1892’de Rudolf Diesel’in keşfettiği dizel yakıt ekonomik olması açısından birçok sürücünün tercih ettiği bir yakıt türüdür. Sıkıştırma oranının benzine göre daha yüksek olması daha verimli olmasının ve tercih edilmesinin önemli bir sebebidir. Benzinli araçlar performans ve çeviklik açısından daha iyiyken dizel motorla çalışan araçlar yakıt tüketimi konusunda daha cimridir. Ancak dizel araçların bakım maliyetlerinin benzinli araçlara oranla daha yüksek olduğunu da unutmamak gerekir.

________________________________________________________________________________

Dizel Motor Bileşenleri Nelerdir?

Dizel motor çalışma prensibi konusunun anlaşılması için öncelikle dizel motorun bileşenlerini bilmek gerekir. 

Dizel motor bileşenleri şöyledir:

  • Blok: Dizel motorda içten yanmanın gerçekleştiği tüm elemanların bulunduğu yere blok denir. Blok içinde silindirler için yanma gerçekleşmesine uygun şekilde açık alan vardır. 
  • Pistonlar: Yanmayı sağlayan havanın sıkışmasını, yukarı aşağı hareketle sağlayan elemanlar pistonlardır.  
  • Silindir: Patlama sonrası pistonu iten parça silindirdir. 
  • Silindir Kapağı: Silindirleri kaplayan silindir kapağı bölümü, yanma odasına ulaşım olması adına bloğun açık olan bölümünün üstünü kapatır. 
  • Valfler: Silindir piston ve silindir kapağı arasında kapalıdır. Bu durumda temiz hava girişi ve gaz çıkışı olabilmesi için valfler devreye girer. 
  • Yakıt Enjektörleri: Yakıtın uygun zamanda silindir içine girmesini yakıt enjektörleri sağlar. 
  • Eksantrik Mili: Valflerin açılması ve yakıt enjeksiyonu süreçlerinin zamanlamasını eksantrik mili kontrol eder. 
  • Biyel kolları: Alt kolda yer alan pistonlara bağlı olan  biyel kolları (piston kolu)yanma kuvvetinin krank miline aktarımından sorumlu elemanlardır.  
  • Krank Mili: Yanmayla oluşan yukarı aşağı hareketini dönme hareketine çeviren krank milidir. 

Dizel Motorlar Hangi Prensibe Göre Çalışır?

Dizel motorun çalışma prensibi farklı adımların arka arkaya hızlı şekilde gerçeklemesini içerir. Genel olarak çalışma rotası şu adımlarla özetlenebilir:

  • Silindirdeki sıcaklığın artması için pistonların hareketi vasıtasıyla içerideki hava sıkıştırılır. 
  • Pistonların hareketiyle silindire atomize dizel yakıt ulaşır.
  • Silindire ulaşan yakıt, yüksek sıcaklıkla birlikte ateşlenir ve pistonu aşağı doğru hareket ettirir. 
  • Ortaya çıkan enerji krank miline ve aktarma organlarına ulaşır.
  • Tüm zincirleme işleme sistemi yüksek hızda tekrar eder. 
  • Dizel motorlarda sıkıştırma oranı motorun gücünü gösteren bir değerdir. Oran yükseldikçe üretilen güç de artar. 
  • Silindire çekilen hava yanıp egzozlar kanalıyla sürekli dışarı atılır. 
  • Yanma ve egzozdan hava atılma işlemi sürekli tekrar eder.
  • Motordaki dönme hareketi vites, debriyaj ve akslar sayesinde lastiklere iletilir ve böylece araç hareket eder. 

Dizel Motorda Yanma Hangi Aşamalarla Gerçekleşir?

Motorda piston hareketleri strok olarak isimlendirilir. Her strok, motor çalışma sürecinde farklı bir etkiyi yaratır. Dizel motorda yanma olayını emme stroku, sıkıştırma stroku, güç stroku ve egzoz stroku meydana getirir. 

Yanma olayını meydana getiren aşamalar şöyle özetlenebilir:

  • Emme stroku: Piston silindir tabanına doğru hareket eder. Böylece oluşan negatif basınçla emme valfinden hava çekişi olur ve silindir hava ile dolar. 
  • Sıkıştırma stroku: Emme ve egzoz valfleri kapalıyken piston alttan üste doğru hareket ederek havayı sıkıştırır ve ısı oluşturur. Sıkışma etkisiyle yakıt hareketlenerek hazneye ulaşır.
  • Güç stroku: Basınçlı hava ısısıyla ateşlenen yakıt hızla pistonu aşağıya doğru iter. Böylece oluşan yüksek enerji motorun diğer parçalarına ulaşır.
  • Egzoz stroku: Egzoz valfi açılır ve piston alttan üste doğru hareket ederek yanma olayı neticesinde oluşan yanmış egsoz gazlarının dışarı atılmasını sağlar.
________________________________________________________________________________

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bir Simülasyonun İçinde mi Yaşıyoruz?

  Matrix filmi vizyona girmeden 22 yıl önceydi. Bir adam çıktı ve "Yaşadığımız hayat bir bilgisayar simülasyonudur" dedi! Herkes o...